Semakan Panggilan Exam PTD 2012

Salam 1Malaysia..

EXAM PTD Semakan Panggilan Exam PTD 2012Exam PTD 2012

Buat rakan-rakan yang memohon jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik M41, boleh buat semakan layak ke peperiksaan PTD di link di bawah.

==> SEMAKAN LAYAK PEPERIKSAAN PTD 2012

Tahniah kami ucapkan pada yang layak menduduki peperiksaan PTD yang dijadualkan berlangsung pada 12.05.2012. Untuk makluman, bagi urusan peperiksaan PTD Gred M41 ini, hanya calon yang mempunyai CGPA 2.75 dan ke atas sahaja dipertimbangkan. Sekian, terima kasih.

nota kaki : Apa itu PTD?

Keputusan Posting

1) INFO SPP (KEPUTUSAN TEMUDUGA)

Keputusan temu duga jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Gred DG41  yang ditemu duga mulai 30 Januari 2012 sehingga 14 Mac 2012 boleh disemak di sini mulai 27 April 2012. Bagi calon yang berjaya dalam urusan tersebut akan menerima surat tawaran pelantikan daripada Suruhanjaya ini melalui Kementerian Pelajaran Malaysia.

2)INFO KPM (PENEMPATAN):

Dalam proses..

link: perutusan TPM

Petisyen Rayuan Penempatan

(1) PENGENALAN/LATAR BELAKANG PERMASALAHAN

1.1  Biarpun mendapat PNGK 4 flat dan lulus dengan cemerlang proses temuduga Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) namun belum tentu menjamin graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) keluaran IPTA tempatan mendapatkan pekerjaan sebagai guru tetap di bawah naungan KPM. Ini bertepatan dengan apa yang telah dilaporkan oleh Berita Harian, bertarikh 29 Mac 2012 yang dipetik daripada kata-kata Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia II, Dr Mohd Puad Zarkashi yang menyatakan bahawa pelantikan guru dari kalangan ISMP oleh KPM akan dibuat berasaskan kekosongan (di sekolah di seluruh negara), mengikut opsyen dan cukup syarat kelayakan. Secara kasar, memanglah petikan kata-kata beliau ini dianggap relevan kerana bertepatan dengan keperluan dan bajet kerajaan namun sekiranya diteliti secara mendalam, jika pengambilan guru tetap dari kalangan ISMP ini tidak berlaku pada semua graduan, akan menyebabkan ramai graduan ISMP menganggur untuk satu jangka masa yang lama ataupun mungkin untuk selama-lamanya.

(2) PERMASALAHAN YANG TIMBUL/KEKELIRUAN

2.1  Permasalahan yang sedang membelenggu graduan ISMP ini juga menimbulkan seribu satu tanda tanya bagaimana perkara sebegini boleh terjadi sedangkan bilangan pengambilan pelajar untuk mengambil jurusan pendidikan di IPTA seluruh Malaysia adalah mengikut unjuran yang dikeluarkan sendiri oleh pihak KPM mengikut keperluan yang diperlukan pada tahun akan datang. Sebagai contoh, jika pada tahun 2014 bilangan kekosongan guru Matematik di seluruh Malaysia adalah 250 orang, maka KPM akan menetapkan kuota tersebut dan diserahkan kepada pihak IPTA seluruh Malaysia yang menawarkan jurusan pendidikan Matematik untuk mengambil pelajar mengikut kuota tersebut dan tidak mengambil lebih daripada unjuran tersebut. Pihak GGIM dimaklumkan bahawa pihak IPTA seluruh Malaysia sentiasa mematuhi unjuran yang dikeluarkan oleh KPM dalam pengambilan pelajar jurusan pendidikan bagi mengelakkan masalah terhadap anak graduan mereka di masa akan datang. Pihak-pihak IPTA juga menapis ketat pelajar-pelajar ISMP ini dengan mewajibkan lulus 2 peringkat tapisan iaitu lulus ujian MEdSI (Malaysian Educators Selection Inventory) dan lulus saringan temuduga keguruan.

2.2  Lantaran itu, persoalannya mengapa masalah lambakan guru ini masih terjadi? Biarpun pihak KPM ada menjelaskan bahawa peningkatan umur persaraan guru sedia ada yang pada mulanya dari 55 tahun kepada 58 tahun dan akhirnya kepada 60 tahun telah menyebabkan unjuran tersebut sedikit sebanyak terganggu, namun di pihak graduan ISMP merasakan ini adalah sesuatu yang tidak adil kepada tenaga-tenaga muda ini dalam mendapatkan hak mereka.

2.3  Tambahan pula, kerajaan juga bersedia  menyerap seramai 7,079 orang Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) di seluruh negara ke dalam jawatan tetap selepas mengikuti kursus perguruan di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) terpilih sebagaimana yang dilaporkan oleh Berita Harian yang bertarikh 20 Disember 2011.

2.4  Hal ini telah menimbulkan tanda tanya kepada graduan ISMP, mengapa berlaku ketidakadilan sehinggakan graduan ISMP masih gagal ditempatkan ke jawatan tetap sehingga sekarang. Sekiranya  kerajaan sanggup menyerap GSTT sebagai guru tetap, sepatutnya kerajaan juga telah bersedia menempatkan ISMP di sekolah-sekolah mengikut unjuran yang telah ditetapkan.

2.5 Permasalahan ini menjadi semakin rumit dan berlarutan di mana graduan ISMP terpaksa menunggu lebih kurang hampir setahun setelah tamat belajar. Dalam tempoh ini,  kesabaran graduan ISMP telah hampir mencapai had, pelbagai harapan dan berita daripada pelbagai sumber mengenai tarikh penempatan tetapi akhirnya telah hampir setahun, nasib kami masih terumbang -ambing tanpa tarikh rasmi yang diberikan oleh pihak yang bertanggungjawab khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia.

2.6 Justeru itu, ramai di antara kami yang menganggur kerana permasalahan status ijazah yang dimiliki kami. Apabila kami ke sektor swasta permohonan kami ada yang ditolak kerana status Ijazah ( Pendidikan), ataupun kami hanya diberikan kerja mengikut kontrak, rata-rata majikan beranggapan kami pada bila-bila masa akan berhenti kerja kerana akan ditempatkan oleh Kementerian Pelajaran apabila tiba masanya dipanggil. Tetapi majoriti daripada kami sebenarnya memang terlalu besar harapan untuk menjadi pendidik dan sanggup menunggu dengan sabar kerana semangat kami dan cita-cita kami ingin menjadi seorang pendidik dan berbakti kepada agama, bangsa dan negara.

(3) CADANGAN

3.1  Lantaran itu, pihak GGIM yang mewakili suara ISMP seluruh Malaysia merayu kepada pihak KPM agar meneliti semula kuota pengambilan iaitu anggaran sekitar 2600 orang graduan ISMP untuk dilantik ke jawatan guru tetap sekiranya angka ini benar dan biarlah keseluruhan graduan ISMP yang lulus dalam temuduga SPP diberikan penempatan iaitu selaras mengikut unjuran asal sepertimana yang telah dikeluarkan oleh pihak KPM diawal-awal pengambilan pelajar ISMP ini dahulu.

3.2 Pihak GGIM juga menuntut agar KPM menyediakan jalan penyelesaian yang lebih komprehensif dan tidak membiarkan graduan-graduan ISMP terus terumbang-ambing dalam menentukan hala tuju hidup sekalipun KPM tidak dapat menampung bilangan ISMP untuk menjawat jawatan guru tetap disebabkan masalah bajet dan gangguan kekosongan disebabkan umur persaraan dengan cara menjalinkan kerjasama dengan pihak Amanah Rakyat dan kerajaan negeri seluruh Malaysia agar graduan-graduan ISMP yang tidak mendapat tempat ini diambil menjawat sebagai guru sekolah-sekolah menengah kendalian MARA seperti MRSM, guru sekolah-sekolah dan kolej-kolej kendalian kerajaan negeri seperti SM Agama Johor dan sebagainya.

3.3 Pihak kami juga merayu campur tangan YAB Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam mencari jalan penyelesaian masalah graduan ISMP ini yang telah pun berlanjutan hampir 1 tahun selaras dengan hasrat beliau yang mahukan setiap masalah rakyat terbela sebaik-baiknya berdasarkan prinsip Gagasan 1 Malaysia, “Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.”

3.4  Oleh itu pihak GGIM menjalankan petisyen pungutan suara ini sebagai bantahan terhadap penafian hak graduan ISMP menjawat jawatan guru tetap (dipostingkan) dan menuntut agar KPM mengambil tindakan segera mengumumkan tarikh penempatan secepat yang mungkin bagi graduan ISMP.

Yang benar,
Jawatankuasa
Gabungan Graduan ISMP Malaysia 

Sesi 2011/2012

-12 April 2012-
Mohd Fadzil Abdul Hanid

via Petisyen Rayuan Penempatan Graduan ISMP Se-Malaysia

Hasil:

1) 1Malaysia gagal atasi penempatan (18/04/2012-Harakahdaily)

2) Laporan Penuh GGIM 


Posting oh posting

Nukilan kepada ‘mereka’ yang berkenaan :

Pertengahan bulan Mac yang lalu, sesi temu duga untuk Permohonan Jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan bagi calon guru lepasan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) dari Institut Pendidikan Awam Malaysia (IPTA) telah berakhir dengan jayanya. Saya telah ditemuduga pada 27 Februari 2012 di Hotel Sri Malaysia,Kuala Terengganu bagi opsyen Kimia bersama-sama dengan rakan seperjuangan Khairi Azuandi (UM), Rohasnida (USM) dan dua orang lagi perempuan iaitu dari UKM & UTM (masih mencari dan tak tahu berada di mana sekarang, harap terbaca post ni dan contact ya). Panel: Tuan Haji Idris bin Jusoh. Temuduga berjalan lebih kurang 1 jam 30 minit (kira-kira 9.15-10.30 am) dan topik merangkumi :

“Keseluruhannye: Fpk….potensi diri???usaha brterusan???individu tu sape??bersepadu??penggabungan jalinan???sains merentas kurikulum??teori constructivisme,contectual learning,. JSU, aras kesukaran?? setiap org bagi satu2 ttg multiple inteligent& taxonomy bloom? beza penilaain sumafif nga formatif?? microteaching, Cikgu Azuandy mgajar ttg bonding Na ngn Cl relatekn ngn perkhwinan. kawe komen je, cikgu Azuany..bole ke Na nk kahwin ramai?Lepas tu komen psl mictoteaching….apa itu refleksi & tindakan selanjutnya..??kemahiran proses sains,manipulatif n saintifik??…last sekali siapa ketua agama Islam kelantan??..Habis..Panel mengucap trima kasih krna dtg. kami pun blah”

 borang pemarkahan yang digunakan oleh panel untuk menilai setiap calon


Dianggarkan lebih kurang 5000 calon bakal guru keluaran IPTA terlibat dalam sesi temu duga kali ini yang kebanyakannya dilaksanakan di lokasi terdekat semua calon. Terima kasih kepada pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) dan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) atas usaha ini yang memberi gambaran bahawa kebajikan bakal guru diutamakan sebaik-baiknya.

p/s : jumlah calon hanya mengikut senarai nama..tidak tolak yg x hadir iv..

Ketika bakal guru menanti sesi temu duga dahulu, KPM telah melaksanakan program Guru Interim di seluruh negara kepada calon guru IPTA dan usaha ini sedikit sebanyak melegakan ribuan calon yang ditawarkan untuk berkhidmat secara sementara bagi menunggu penempatan hakiki semua calon yang berjaya dalam sesi temu duga. Program ini boleh dikatakan bahawa kekurangan guru di sekolah masih lagi dalam situasi membimbangkan untuk diisi oleh bakal guru secepat yang mungkin.

Apabila berada dalam situasi ini, besarlah harapan bakal guru untuk diberi perhatian yang wajar sama ada yang telah menerima tawaran guru interim mahupun yang tidak menerima tawaran tersebut. Dapat diperhatikan bahawa, suasana sekolah yang kekurangan guru merencatkan lagi pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran secara menyeluruh di sekolah. Natijahnya, ada dalam kalangan pelajar bahkan beberapa kelas tertentu tidak dapat belajar sepenuhnya akibat situasi kekurangan guru atau guru lama cuti bersalin dan terlibat dalam cuti tertentu.

Oleh itu, harapan dan impian semua bakal guru untuk mendidik anak bangsa dapat direalisasikan sejajar dengan matlamat KPM antaranya iaitu menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara dan memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara Malaysia. Jadi jelas bahawa, keperluan guru dan murid khususnya saling melengkapi antara satu sama lain.

Tarikh 31 Mac 2012 akan berakhirlah tempoh perkhidmatan guru interim seluruh negara seperti yang tertera dalam surat tawaran perlantikan guru interim. Walau bagaimanapun,heboh sekejap di mana guru interim akan dilanjutkan sehingga 31 Disember 2012 dan ini kemungkinan akan melambatkan lagi proses posting.

Jadi apakah selepas tarikh ini akan ada sinar baru kepada para graduan ISMP untuk diberi penempatan hakiki? Jika diperhatikan pelaksanaan guru interim ini lebih berfokus kepada pengisian sementara kekurangan guru di seluruh negara, maka apabila tempoh perkhidmatan ini berakhir jelas bahawa kekurangan guru akan wujud lagi.

Mungkin pihak KPM sudah mengaturkan strategi terbaik dalam usaha memastikan sekolah yang mengalami kekurangan guru dapat diatasi sebaik mungkin.

Diakui bahawa, pihak KPM telah melaksanakan program dan dasar pendidikan yang begitu komited untuk semua pihak bagi memastikan sistem pendidikan negara terus berkembang maju seperti saranan dalam Falsafah Pendidikan tentang penglibatan guru untuk memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Semoga bakal guru bagi calon IPTA mendapat perhatian sepenuhnya dari semua pihak untuk diberi penempatan dalam masa terdekat ini.

Kini hanya menanti bilakah tarikh penempatan atau bahasa kebiasaannya posting kepada kami graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dari IPTA. Walaupun telah diumumkan secara tak rasmi melalui twitter dan kenyataan akhbar baru-baru ini oleh wakil dari KPM,

namun sebaiknya yang diharapkan adalah kenyataan rasmi yang menjadi penantian selama ini. Bunyi cerita pada 15 April 2012 lapor diri, tapi itu hanya satu penantian. Kata KPM:

Semua graduan mengharapkan diberi penempatan yang sewajarnya walaupun info yang diterima cukup mengecewakan kerana hanya separuh iaitu 2660 daripada jumlah 5000 lebih graduan yang ditemu duga diberi penempatan pada hujung April atau awal Mei ini.

Apa pun, amat mengharapkan kami semua bakal guru akan dipostingkan. Amin.

by (karya asal oleh),

Shorab Semporna (26.3.2012) [Graduan ISMP UPSI 2007-2011]

& editor: Azrie (12.4.2012) [Graduan ISMP UM 2007-2011]

Lain-lain isu (sila klik)

1) Isu Kekurangan Guru di SJKC- 4 April 2012

2) Lambakan 13000 guru Sains, Matenatik- 3 Februari 2012

3) Kenapa Graduan IPTS (ISMP) tidak diberi peluang posting dalam KPM?

BIJAK SIFIR : Kaedah Sifu Taj

Cabaran Mini

Cuba jawab semua 8 soalan di bawah dalam masa 1 minit sahaja! Ya, 1 minit untuk jawab semua, bukan 1 minit untuk 1 soalan!

  1. 81 x 11 = ?
  2. 72 x 11 = ?
  3. 63 x 11 = ?
  4. 54 x 11 = ?
  5. 43 x 11 = ?
  6. 34 x 11 = ?
  7. 25 x 11 = ?
  8. 12 x 11 = ?

Berapa lamakah masa yang anda ambil? Bukankah lebih dari 1 minit? Nak cari pen dan kertas pun dah lebih dari 1 minit! Betul, Saya jamin korang pasti boleh menjawab semua soalan di atas dalam masa kurang dari 1 minit setelah mengikuti Bengkel Bijak Sifir Kaedah SifuTaj. Kenali dan sertai Bengkel Bijak Sifir Kaedah SifuTaj dalam kelas bersama Sifu Cikgu Azrie sendiri untuk mengetahui bagaimana ia boleh dilakukan.

Aplikasi Solid Geometry

Sama ada anda sedar atau tidak, bentuk-bentuk dalam “solid geometry” yang kita pelajari banyak digunakan dalam kehidupan kita seharian. Jika anda tidak percaya, sekarang cuba buka kotak pensel anda dan lihat apa yang ada di dalamnya. Saya pasti anda akan temui beberapa alat tulis seperti pen, pensel, pemadam dan juga pengasah pensel. Sedarkah anda bahawa, semua alat tulis anda tersebut mempunyai bentuk yang kita pelajari…”Solid Geometry”.

Sekarang mari kita lihat bentuk asas bagi alat tulis yang ada di dalam kotak pensel anda tadi;

Pen dan pensel

pen dan pensel menggunakan bentuk silinder sebagai bentuk asas

Pemadam dan pengasah pensel

pemadam dan pengasah pensel menggunakan betuk kuboid sebagai bentuk asas

Sekarang cuba anda berikan bentuk goemetri bagi objek berikut;

1. buku
Jawapan : _____

2. bola Jawapan : _____

3. nasi lemak Jawapan : _____

4. telefon bimbit Jawapan : _____

5. ais-krim Jawapan : _____

Selamat Mencuba!

Respiratory System

The Properties of Oxygen and Carbon Dioxide

In this week (20-24th June 2011), Teacher will discuss this topics will you all. We begins with video, demonstration and experiment. Let’s review what do you learn before. What air is made up? and Why air is a mixture?. Hope enjoy yea!

(click to zoom in)

The Composition of Air

(click to the note to zoom in)

Integers

Before we talk about integers, let’s think about the numbers we first learned as children.

1) The counting(natural) numbers are:

positive whole numbers (1,2,3…) or

no objects: 0

one object: 1

two objects: 2

… etc.

We can represent the natural numbers on a one-dimensional number line. Here is a graph of the first 4 natural numbers:

natural numbers

2) The whole numbers are:

positive whole numbers and zero (0,1,2,3…)

3) Less Than and Greater Than

On the number line, LEFT is LESS. We use the “<” (less than) sign to indicate one number is smaller than another number.

So

1 < 3
We say this as “one is less than three”.

We use the “>” (greater than) sign to indicate one number is bigger than another.

4 > 0
We say “four is greater than zero”

4) Negative number

any number whose value is less than zero. We write a minus in front of negative numbers (-1,-2,-3..,)

Now we are ready to talk about integers. An integer is:

a positive whole number (1,2,3…),
a negative whole number (-1,-2,-3…)
or zero (0).
…, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0, -1, -2, -3, -4, -5, …   
Or
Integers are the set of whole numbers and their opposites. The number line is used to represent integers. This is shown below.
[IMAGE]
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.